Utökad kollektivtrafik ett sätt att lösa bostadsbristen

/assets/img/mostphotos/2046951-stockholm-pendeltag-pa-vag.jpg
Foto: Mostphotos
 

Stockholm växer och länets befolkning förväntas öka med drygt 33 000 personer per år de kommande tio åren. Genom att bygga ut kollektivtrafiken med fler avgångar per timme kan fler områden i Stockholm bli attraktivare, som Upplands-Bro kommun. Där är det betydligt billigare än inne i centrala Stockholm att bygga nya bostäder, rapporterar Dagens Nyheter.

Bostadsbristen i Stockholms län fortsätter att vara ett stort problem samtidigt som befolkningen växer. De närmsta tio åren beräknas antalet invånare öka med 33 500 personer i snitt per år. Även om personer utifrån vill flytta in till Stockholm väljer allt fler bort huvudstaden, vilket Bostadsrätt tidigare skrivit om. Många väljer bort länet då det är både trångt och dyrt att bo där. 


Nyproducerade lägenheter behövs för att möta befolkningsökningen i Stockholms län, men alla bostäder kan inte byggas i stadskärnan. För att lösa bostadsbristen kan en utbyggnad av den nuvarande kollektivtrafiken vara aktuellt. Det kan göra fler områden mer attraktiva och skapa en större efterfrågan på bostäder på platsen. Detta berättar Socialdemokraterna och Hyresgästföreningen för Dagens Nyheter.
– Om vi skapar mer kollektivtrafik når vi mer byggbar mark, att utöka kapaciteten i befintlig kollektivtrafik är enklare än att bygga nytt, det blir ingen jättekostnad och skapar stor samhällsnytta, säger oppositionsregionrådet Jens Sjöström (S) till Dagens Nyheter. 


Upplands-Bro kommun är ett område i Stockholms län som kan få utökad kollektivtrafik. Det är den snabbast växande kommunen i länet med en tillväxt på 3,9 procent under 2018 och enligt kommunen kommer antalet bostäder öka med 78 procent fram till år 2030. Det är i dagsläget cirka 2 000 personer per dygn som kliver på pendeln i kommunen. Intill pendeltågsstationen ska minst 1 200 nya bostäder byggas.
– Det är självklart billigare att bygga här än i Stockholms stad, marken är billigare. Vi ska bygga minst 30 procent hyresrätter och satsar på små lägenheter, mest ettor och tvåor, säger Camilla Janson (S), oppositionsråd i Upplands-Bro, till Dagens Nyheter. 


Från Upplands-Bro tar det dryga halvtimmen att nå Stockholms centralstation och tågen går en gång i halvtimmen. Socialdemokraterna vill att avgångarna utökas till kvartstrafik, men för det krävs ett spår i Bro där tågen kan vända. Ett sådant projekt beräknas kosta mellan 105 och 185 miljoner kronor. Både Socialdemokraterna och Hyresgästföreningen berättar för Dagens Nyheter att de tycker att detta är en så pass viktig investering att Region Stockholm bör vara med att finansiera planerna tillsammans med Trafikverket. 

Senaste nytt från BoPodden & BoVloggen