Fler bilder i bostadsannonsen lönar sig

/assets/img/mostphotos/150410---hemnethemmet---sovrum.jpg
Exempel på mäklarbild från Hemnet. Foto: Tham & Videgård Arkitekter
 

En bostadsannons med många bilder kan både leda till en snabbare affär och högre budpremie. Det visar en genomgång av 150 000 bostadsaffärer som genomförts under de senaste 12 månaderna. Detta skriver Hemnet i ett pressmeddelande.

Efter att Hemnet granskat 150 000 bostadsaffärer på sin sajt visar deras resultat att då en bostadsannons haft fler än tio bilder gick affären 48 procent snabbare. Budpremien blev också 50 procent högre än då bostadsannonsen hade tio bilder eller färre.
– Resultaten talar sitt tydliga språk. Vill man ha en snabbare affär med högre budpremie bör man inte snåla med bilderna på bostaden när den läggs ut på Hemnet. Det är tydligt att våra besökare vill se så mycket som möjligt av de objekt som de tittar på, säger Erik Segerborg, produktchef på Hemnet i pressmeddelandet.


Två tredjedelar av alla annonser på Hemnet har fler än 20 bilder. Dessa bilder håller ofta hög kvalitet då mäklarna är medvetna om vikten av en god presentation. På riksnivå såldes en bostad i snitt på 53 dagar med en budpremie på 3,8 procent då annonsen haft färre än 10 bilder. Om en annons haft fler än tio bilder tog det istället i snitt 27 dagar att få bostaden såld  och budpremien landade på 5,8 procent. 


Syftet med genomgången som Hemnet gjort är att förstå vad som hjälper eller stjälper en bostadsförsäljning på en marknad där konkurrensen är hög.

Senaste nytt från BoPodden & BoVloggen