Bolånekunder känner sig lurade av bankerna

/assets/img/mostphotos/56151825-housing-market.jpg
Foto: Mostphotos
 

I en tillvaro där räntorna stiger och det mesta blivit dyrare känner många bankkunder sig lurade av bankerna då de inte får den räntan de kommit överens om. Detta enligt Aftonbladet.

När det blivit dyrare att leva och inflationen stiger blir det allt viktigare för bolånetagare att förhandla ner sina räntor hos bankerna. Nu går Konsumenternas Bank- och finansbyrå ut med att allt fler bolånekunder hör av sig till dem. Ärendena handlar om att kunderna känner sig lurade av bankerna och att det man kommit överens om ändras. 

– Det man uppfattar att man har avtalat om visar sig sen misstämma med bilden av vad konsumenterna uppfattat som överenskommet, säger Kicki Westerståhl, chef på Konsumenternas Bank- och finansbyrå, till Aftonbladet. 

 

Tidningen skriver också att det i många fall handlar om brister i kommunikationen. Vad kunden upplever och vad banken faktiskt säger kan skilja sig åt på grund av bland annat listräntor som förändras. Att be banken om ett skriftligt avtal på vad som beslutats kan vara klokt. 

– Det är svårt att bevisa exakt vad som sades under förhandlingen och bevisbördan ligger på den som påstår att något är på ett specifikt sätt och att det gäller ett sidoavtal som avviker från de allmänna villkoren, i detta fall konsumenten, säger Kicki Westerståhl. 

 

Känner en bolånekund att den blivit felbehandlad av banken kan denne vända sig direkt till banken, Allmänna reklamationsnämnden eller domstolen.

Senaste nytt från BoPodden & BoVloggen