En bostadsrättsförening i Nacka har hamnat i en tvist med Postnord gällande ändrade rutiner för postutdelningen. Efter att Post- och telestyrelsen avslagit en begäran om tillsyn har nu föreningen drivit vidare ärendet till Förvaltningsrätten. Detta enligt Nacka Värmdö Posten.
Sedan november i förra året har en bostadsrättsförening i Jarlaberg i Nacka haft problem med Postnord. Postnord meddelade då att de ville att ändra postutdelningen för föreningens post. I dagsläget sker postutdelningen genom ett brevinkast i lägenhetsdörrarna eller i brevlådor utanför radhusen. Postnord vill istället att föreningsmedlemmarnas post lämnas i postboxar vid infarten till gården. Detta skriver Nacka Värmdö Posten (NVP).
Förutom en försämring för föreningens medlemmar skulle förrändringen i postutdelningen även innebära en stor summa pengar för föreningen.
– Det skulle handla om runt en kvarts miljon. Enligt de efterforskningar vi har gjort är kostnaden runt 1 500 kronor per hushåll, och vi är ungefär 175 hushåll. Det är en kostnad vi inte har budgeterat för, säger Fredrik Egerström, som sitter i Nyckelns styrelse, till NVP.
Postnord har i information till bostadsrättsförening förklarat att syftet med förändringen i postutdelningen är att förbättra brevbärarnas arbetsmiljö samt att kunna dela ut större försändelser. Postnord ska också ha menat att det finns hinder på föreningens gårdar, men föreningen anser att de inte fått någon tydlig förklaring till vad dessa hinder skulle vara.
NVP skriver att bostadsrättsföreningen fick ett halvår på sig att godkänna Postnords förändring eller komma fram till en annan lösning. Om en lösning inte kommer innan sex månader passerat måste föreningens medlemmar hämta sin post på Postnords företagscenter på en helt annan plats i Nacka.
Postnord ska ha gått med på att ha postfack i varje port hos föreningen, men då är det också föreningen som ska betala för den lösningen.
– Postnord saknar lagligt stöd för att ensidigt ändra postutdelningen utan fastighetsägarens medgivande. De försöker skapa en bild av att detta är en juridisk nödvändighet, när det i själva verket är en affärsstrategi för att de ska spara pengar. Hade det funnits till exempel ett riksdagsbeslut hade vi fogat oss, säger föreningens juridiska ombud Marcus Ericson till tidningen.
Föreningen gjorde en anmälan till Konsumentverket och begärde att Post- och telestyrelsen skulle inleda en tillsyn av ärendet, men de avslog begäran. Nu har föreningen tagit saken vidare till Förvaltningsrätten för prövning.