En av de främsta anledningarna till att mäklare i huvudstadslänet prickas är vilseledande marknadsföring om antal rum, rapporterar Mitt i. Ifjol fick myndigheten FMI in nära 150 anmälningar rörande marknadsföring eller objektsbeskrivning.
Under 2023 fick myndigheten Fastighetsmäklarinspektionen (FMI) in nära 150 anmälningar rörande mäklare som lämnat vilseledande information i marknadsföring eller objektsbeskrivning för objekt i Stockholms län, till exempel angående sådant som boyta eller antal rum. Det skriver lokaltidningen Mitt i Östermalm. Och just felaktiga uppgifter om antal rum uppges vara en av de främsta anledningarna till att mäklare i Stockholm får en disciplinär påföljd.
Enligt myndighetens jurist Elin Häggeborn är bakgrunden ofta att mäklaren velat uppfylla säljarens önskemål.
– Jag har sett hur mäklare argumenterar för att de har gjort rätt när de marknadsfört lägenheten utifrån säljarens önskemål. I vissa fall kanske säljaren har köpt lägenheten som exempelvis en trea, och då kan det ta emot att sälja den som en tvåa. Men även om man som säljare har känt sig lurad måste man följa reglerna, säger hon till Mitt i.
Det kan också handla om försök att göra en lägenhet med attraktiv för spekulanter, eller om en missuppfattning gällande vad som menas med direkt dagsljus. I Lantmäteriets föreskrifter (LMVFS 2007:3) om lägenhetsregister fastslås att ett rum ska vara ett utrymme med en golvyta på minst sju kvadratmeter och med tillgång till direkt solljus.
På Lantmäteriets hemsida förtydligas att kök, kokvrå eller hygienutrymmen inte räknas som rum.
Agnes Jensen- Carlén är arkitekt på myndigheten Boverket och i en kommentar till Mitt i förklarar hon hur kraven för sovrum ser ut.
– I ett sovrum har man krav på att det ska finnas fönster och ventilation. Fönster är viktiga av era skäl. Förutom ljuset så finns det hälsomässiga fördelar av att kunna se ut på sin omgivning, och du kan tillföra extra frisk luft genom att öppna det.
FMI uppger att de arbetar aktivt med att informera om hur regelverket ser ut och vad som kan räknas som vilseledande marknadsföring när det kommer till antal rum. Ändå fortsätter det att strömma in anmälningar om detta.
– Vi vet inte säkert om det främst handlar om att mäklarna inte känner till vilka regler som gäller eller om de känner till reglerna, men ändå väljer att ange fel information, säger Elin Häggeborn till Mitt i.